Thursday 17 March 2016

Nilai Sebenar Teknologi (Bahagian 2)



Adapun tujuan manusia mengkaji adalah untuk memperbaik keselesaannya, memperelok kualiti kehidupannya. Manusia sesungguhnya mementingkan aspek nilai dalam segenap pengalamannya. Seperti yang dicadangkan oleh kajian psikologi dan kemanusiaan, pengalaman mempengaruhi kepercayaan seseorang individu terhadap sesuatu perkara di alam ini. Misalnya jika pengalaman berulang kali adalah tentang tercemarnya sungai dan laut di Malaysia tempat orang ramai singgah beriadah, kepercayaan yang mungkin dibentuk adalah tentang salah pengurusan jabatan yang berkaitan atau tentang kelemahan penguatkuasaan undang-undang pemeliharaan alam sekitar.

Sains adalah landas ilmu. Sains, dalam satu daripada beberapa prosesnya, memerlukan kita membuat pemerhatian secara teliti ke atas alam ini. Pemerhatian tersebut dibuat demi mengambil ilham untuk sesuatu penciptaan untuk kemudahan hidup atau sekurang-kurangnya pemerhatian itu demi mengenalpasti sesuatu corak. Hal ini berlaku dengan kemahiran menafsir - satu daripada kemahiran-kemahiran proses otak atau disebut juga kemahiran-kemahiran proses sains. Penciptaan yang berlaku setelah proses-proses sains misalnya yang disebutkan tadi seperti memerhati dan menafsir, melahirkan produk yang disebut teknologi.

Maka, kemuncak kepada penciptaan manusia yang disebut teknologi, yang merupakan ekstrak pengetahuan daripada pemerhatian ke atas alam sekeliling, ialah 'nilai' yang ditawarkan kepada manusia. Teknologi sesungguhnya memudahkan pekerjaan manusia sehari-hari. Teknologi juga membantu menjimatkan masa atau membolehkan impian manusia yang agak mustahil untuk diimpikan suatu zaman dahulu - misalnya keingingan membina bangunan setinggi satu kilometer, atau mencipta robot yang boleh menggantikan pembantu rumah manusia untuk had keanjalan (flexibility) yang lebih baik - untuk direalisasikan.

Jika difikir-fikir dengan mendalam, adalah ironi sebenarnya bahawa manusia yang menekankan soal kebolehukuran sebagai unsur logikal dalam penerimaan sesuatu kepercayaan, meletakkan perkara 'nilai' yang tidak dapat diukur secara kuantitatif sebagai tujuan muktamadnya. Tidakkah kita merasakan kepelikannya tentang hal ini?

Manusia biasa mencanggahi dirinya sendiri.

Setiap manusia mempunyai keinginan dan keinginan inilah yang memandu tindakannya - sama ada baik atau buruk.

Nilai yang kita perbincangkan ini sebenarnya adalah kepuasan yang kita semua dan manusia seluruhnya impikan. Kerana itulah kita melukiskan mimpi-mimpi yang indah, atau dengan bantuan teknologi pada mutakhir ini, berupaya mencipta wayang filem yang membuai lena. Kita semua merindukan tempat asal kita; syurga - tempat yang memberikan kepuasan mutlak dan tertinggi.

*Tamat bahagian 2.

Wallaahu'alam.

Terima kasih kerana sudi membaca post saya.
-Imran Arif

No comments:

Post a Comment