Thursday 5 January 2012

Ada Apa Dengan Masa


Ada banyak petikan kata-kata hikmat yang kita biasa dengar berkenaan masa. Antaranya "Masa itu emas", "Masa ibarat mata pedang", "Masa mengatur segalanya daripada berlaku serentak", dan pelbagai lagi.


Apa yang pasti, semua manusia mengakui akan kepentingan masa. Seorang ayah di kala ia telah renta, mungkin menyesali masa mudanya kerana kurang memberi perhatian ketika anak-anaknya membesar. Seorang pelajar selesai menduduki ujian atau selepas zaman persekolahan, mungkin menyesali peluang yang dia ada dahulu untuk berusaha mendapat lebih banyak ilmu atau keputusan ujian yang lebih baik. Seorang pelabur di kala peluang untuk membuat pelaburan telah berlalu atau keuntungan pelaburan telah beralih arah, mungkin menyesali keputusan yang telah dibuatnya kerana kurang maklumat atau kerana ketamakannya. Dan bagi seorang penulis, penyesalannya mungkin pada sikap bertangguhnya untuk mencoret dengan segera buah fikiran yang jarang-jarang terfikirkan yang mungkin tidak akan menjengah lagi ke minda.

Masa menyaksikan manusia sentiasa berasa kesal dengan apa-apa yang telah diusahakannya. Sentiasa sahaja kita melahirkan kata-kata seumpama ‘Kalaulah tadi aku buat begitu dan begini’, ‘Kalaulah tadi aku cepat sedikit’, ‘Mengapa tadi aku tidak terfikir’, dan seterusnya. Hakikatnya, masa yang dikesalkan itu telahpun berlalu dan ia tidak akan kembali lagi.

Di dalam al Quran al Karim iaitu kitab suci umat Islam, ada dinyatakan dengan terperinci perihal masa. Terjemahan amnya adalah seperti berikut :


Demi masa !
Sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian !
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh.
Yakni mereka yang berpesan-pesan dengan kebenaran.
Dan berpesan-pesan dengan kesabaran.
(surah al Asr, 103:1-3)

Jika diteliti pada ayat-ayat yang dinyatakan tuhan di atas, walaupun ditegaskan bahawa manusia itu seluruhnya berada dalam kerugian, terdapat pengecualian ke atas dua kelompok manusia. Pertamanya mereka yang beriman dan keduanya mereka yang mengerjakan amal bakti. Dan kemudiannya dijelaskan mereka yang tergolong dalam golongan-golongan ini adalah mereka yang saling mengingatkan dengan kebenaran serta kesabaran.

Bahagian pertama yang mensyaratkan bagaimana untuk terkecuali daripada menjadi rugi adalah agak mudah untuk diterima akal. Apabila kita saling mengingatkan dengan kebenaran, kita akan berkata benar, menyampaikan ilmu yang tulen dan benar tanpa bohong atau rahsia, menerangkan hakikat penciptaan alam atau penemuan manusia yang sebenar, dan bersaksi mengesakan tuhan yang sebenar dan selayaknya. Tidak ada bahagian dalam hidup kita yang tidak benar melainkan yang benar belaka - supaya kita memenuhi syarat pertama untuk tidak ada penyesalan terhadap masa. Dan untuk tergolong dalam golongan 'benar' ini, kita perlulah berilmu. Orang-orang yang jahil, mustahil dapat berkata benar walaupun apa-apa yang tidak benar dalam bicaranya bukan lahir dengan kesengajaannya. Tuhan rupa-rupanya bukan sekadar memaklumkan kepada kita syarat-syaratnya, tetapi juga panduan untuk kita melaksanakan tanggungjawab melaksanakan hal 'kebenaran' tersebut. Kita perlu dilengkapi ilmu.

Namun, bahagian kedua untuk memenuhi syarat menjauhi penyesalan ke atas masa adalah agak mencabar akal biasa. Mengapa dalam banyak-banyak perkataan, tuhan memilih perkataan 'sabar'? Apa mahalnya nilai sabar dalam hidup kita? Sabar bunyinya lemah, tidakkah begitu? Orang-orang yang terpaksa bersabar adalah orang-orang yang tidak punya kuasa untuk merubah keadaan yang terjadi ke atasnya. Bukankah demikian? Jika dia dibuli misalnya, dia terpaksa merasai tekanan dan kesakitannya. Jika seorang penguasa menolak permohonannya untuk apa-apa atas sebarang sebab yang gila, asanya akan habis di situ sahaja. Hanya bersabar yang tinggal sebagai pilihannya.


Justeru, sabar adalah keadaan yang tepaksa dipilih oleh orang-orang lemah yang tidak mempunyai pilihan lain. Akan tetapi sekiranya ini benar, mengapa tidak disyaratkan 'kuat' dan 'berkuasa', atau 'berpengaruh', atau 'hebat' untuk tidak berasa kesal terhadap masa?

Saya harap anda bersetuju untuk kita calibrate dahulu pemikiran kita sebelum menjawab persoalan yang kritikal ini supaya jawapannya nanti jujur dan tidak miring. Sesungguhnya tuhan itu, kerana kedudukan-Nya adalah selaku tuhan, selayaknya Dia sempurna daripada sebarang kesilapan. Tuhan mesti kekal bersifat tuhan tanpa mengira zaman. Tuhan tidak tidur dan tidak makan. Tuhan tidak berhajat kepada sesiapapun kerana selain tuhan, kesemuanya adalah makhluk dan makluk tidak boleh diletak sebagai sandaran. Makhluk sifatnya tidak sempurna. Bagaimana cantik atau gagah atau hebat sekalipun sesuatu makhluk itu, ia tetap akan susut dan musnah apabila berlalunya masa. Tetapi tuhan tidak demikian. Oleh itu jika ada pertembungan kefahaman antara apa-apa yang telah ditetapkan tuhan dengan kewarasan kita, maka kita perlu muhasabah di mana atau apa yang telah kita tertinggal untuk berada selari dengan ketetapan-ketetapan tersebut.

Maka, tidak ada sebarang kesilapan sebenarnya apabila tuhan memilih 'sabar' sebagai syaratnya, sebagaimana yang sedang kita bincangkan. Sifat sabar itu sebenarnya konklusif, mempunyai makna yang menyeluruh, dan memenuhi kesemulajadian tuhan selaku pencipta dan kita selaku makhluk-Nya. Tuhan selaku pencipta, wajib untuk-Nya mengetahui perkara-perkara yang belum berlaku kerana tuhan tidak tertakluk dengan batasan masa - sedang tuhan yang menciptakan masa. Biarpun kita belum membuat keputusan sama ada hendak menerima tawaran kerja atau menolaknya, tuhan telah sedia tahu apa pilihan kita. Ini disebabkan tuhan apabila ia menciptakan masa, ia menciptakannya dengan 'kadar', yakni kata akar kepada 'takdir' atau ketetapan. Tuhan telah sedia menetapkan segalanya biarpun ia belum bermula.


Jadi, ada apa dengan masa?

Pada masa terkandungnya sifat tuhan iaitu 'yang menetapkan ketentuan' atau 'yang menentukan ketetapan'. Masa begitu berharga kerana masa adalah satu-satunya kuantiti fizik yang tidak dapat dibentur. Masa tidak dapat diubah untuk menjadi lebih awal hatta sesaat sekalipun, begitu juga untuk dilewatkan pada sebarang kadar. Jika kita berada pada suatu keadaan yang membuatkan kita berasa bahawa masa sedang berlalu terlalu cepat, seperti semasa kita sedang di dalam dewan peperiksaan, atau berlalu terlalu perlahan, seperti semasa kita sedang melakukan kerja yang membosankan, kerelatifan itu hanyalah berlaku di dalam minda kita sahaja. Hakikatnya masa bergerak pada kadar kuantiti yang sama dengan kualiti yang berbeza.


Kerana masa mengandungi sifat 'Qadar' tuhan, maka setiap kali kita teringat akan masa atau ketika kita sedang menggunakan masa (dan kita sentiasa sahaja menggunakan masa selagi kita bernyawa), kita sebenarnya sedang berhubungan dengan tuhan. Melalui masa, kita sangat dekat dengan tuhan. Masa mendidik kita supaya sabar menerima apa-apa ketentuan setelah kita berusaha mendapatkannya. Usaha itu sebagai hak kita. Keputusannya adalah hak tuhan, dan tuhan sentiasa menyediakan untuk kita pilihan yang tepat dan terbaik. Tidak pernah diberikan-Nya kepada kita walau pilihan kedua terbaik. Sabar sesungguhnya bukanlah sifat orang lemah, malah sifat orang yang gagah mengawal jiwanya menerima ‘pemberian’ tuhan kepadanya – dalam apa jua bentuk sama ada baik atau buruk pada kaca matanya. Things don't always come our way, by the way.

Apabila kita telah meletakkan usaha yang sehabis baik untuk mencapai sesuatu, tuhan memberi ganjaran ke atas usaha kita itu, walaupun belum dapat dijamin apa keputusan tuhan untuk perkara tersebut. Sebab itulah orang bijak pandai ada mengatakan, it’s not what you have that matters, it’s what you do with what you have. Apabila kita bertemu dengan tuhan di suatu masa nanti, tuhan tidak akan bertanya 'Mengapa kamu tidak cantik' atau 'Mengapa kamu tidak kaya' dan seumpamanya, tetapi tuhan akan tanyakan 'Apa yang telah kamu perbuat dengan kecantikanmu' dan 'Ke mana kamu belanjakan kekayaanmu'. Tuhan tidak berasa hairan dengan apa yang kita miliki, tetapi dengan apa yang kita perbuat dengan apa yang kita miliki. Jika kita 'membelanjakan' kelebihan tersebut ke jalan tuhan, tentu tuhan merahmati dan menerima amal bakti tersebut. Jika sebaliknya, maka terserahlah kepada tuhan untuk mengampuni atau memberi hukuman.

Orang-orang yang merenung tentang masa akan menyimpan keazaman untuk bersedia sebelum tibanya masa pertemuan dengan tuhannya. Bahkan, orang-orang tersebut tidak berasa gusar untuk menghadapi saat-saat akhir riwayatnya sebab dia begitu merindukan pertemuan dengan sang penciptanya.


Masa mentertibkan kewujudan. Sebelum masa tercipta, tuhan telah sedia ada. Dan ketika masa terhenti di suatu ketika nanti, tuhan tetap kekal ada. Tuhan mendahului dan mengakhiri. Masa diciptakan berada dalam genggaman tuhan kerana tuhan memiliki masa, dan masa berdetik mengikut kehendak-Nya.


Jadi, ada apa dengan masa? Sesungguhnya, hakikat sebenar akan masa hanyalah di sisi Allah yang Maha Mengetahui.



Wallaahu 'alam.


Terima kasih kerana sudi membaca post saya.


-Imran Arif

3 comments:

  1. good try. keep it up. Imran ada kelebihan sains 'the petrosains way', apa kata kalau gunakan ia untuk diasimilasikan dengan Quran & hadis... :)

    ReplyDelete
  2. da semakin pandai membahagikan ruang antara teks. takde la pening nk bace rapat2. mungkin lepas ni boleh bermain dengan teknik font, saiz dan tebal. isi yg menarik.

    title mungkin bleh masukkan formula sains & matematik pasni. e.g : masa = sabar or sumthing like that...hohoho

    ReplyDelete