Saturday 7 January 2012

Sains vs Alam dan Manusia


Memandang ke langit pada waktu malam sambil memerhatikan bintang-bintang adalah satu pengalaman yang sangat luar biasa. Hati terasa tenang, minda terasa lapang. Dan kalau kena masanya, dapat melihat tahi bintang melintasi skrin angkasa yang maha luas ini. Rasa indah yang tak terhingga.

Lantas secara semulajadinya lahir satu perasaan ingin tahu: Siapakah yang telah menciptakan semua keindahan ini?

Alam yang hebat ini, tak mungkin wujud tanpa pencipta.

20 tahun yang lalu ketika saya berada di tahun 4, saya telah diajarkan dengan satu mata pelajaran yang disebut Alam dan Manusia. Kandungannya tidak berbeza atau tidak banyak berbeza dengan mata pelajaran Sains yang menggantikannya tidak lama selepas zaman saya. Sampai ke hari ini.

Sama ada Sains atau Alam dan Manusia, kedua-duanya mendidik saya mengenali alam sekeliling yang wujud sama ada secara semulajadi atau yang diciptakan manusia. Flora dan fauna, langit dan lautan, kenderaan, komputer dan telefon... kesemuanya mengkagumkan saya. Bagaimana haiwan bertabiat, pokok menyerap cahaya kemudian mengeluarkan dedaunan dan buah-buahan. Bagaimana sungai mengalirkan air ke satu arah dan mengumpulkannya di laut dan lautan. Bagaimana burung-burung terbang di udara. Bagaimana bahan-bahan ciptaan manusia seperti kereta, basikal, komputer dan telefon dicipta dan berkembang. Sungguh mengkagumkan.

Kekaguman demi kekaguman yang wujud dalam diri saya telah mencambahkan soalan demi soalan. Saya menjadi semakin ingin tahu, bagaimana semua ini boleh ada? Apa yang membuatkan semua ini indah dan hebat-hebat belaka? Soalan-soalan seumpama ini disusuli oleh ribuan soalan lagi, dan ada antaranya yang saya tak pasti bagaimana nak menyoalnya. Tak selalunya saya dapat susun ayat dengan betul, untuk bertanyakan soalan yang sepatutnya.

Apabila saya menjadi semakin dewasa, saya menyaksikan Sains terus memberikan sumbangan kepada perkembangan hidup manusia. Suatu ketika dahulu jika peti televisyen sudah dianggap canggih sebab dapat memancarkan gambar-gambar bergerak melalui pancaran cahaya, kini ia sesuatu yang sudah ketinggalan jika dibandingkan dengan siaran-siaran yang dapat ditonton melalui gajet-gajet mudah alih seperti telefon bimbit. Jika dahulu setiap urusniaga perlu berlaku empat mata, kini kemudahan online dapat menyelesaikan hampir semua pesanan dan dapat menyiarkan iklan dengan lebih berkesan.

Inilah kebaikan apa yang disebut teknologi, iaitu aplikasi daripada pengetahuan sains hasil pemerhatian dan kajian manusia ke atas alam semulajadi.

Akan tetapi kita sedia maklum, bahawa teknologi tidak sunyi daripada turut membawa masalah ke dalam kehidupan. Sebagai misalnya jalan raya. Jalan raya adalah suatu teknologi. Ia memberi kemudahan untuk pengangkutan dan pergerakan kita dari suatu tempat ke suatu tempat yang lain dengan lebih baik, selamat, dan selesa berbanding jalan yang tidak berturap. Namun ada saja di kalangan manusia yang tergelincir hatinya, menjadikan jalan raya tempat untuk mempamerkan skil yang melanggar undang-undang dan membahayakan nyawanya dan orang-orang lain. Jalan raya dijadikan tempat untuk orang-orang yang gagal mengawal hatinya sebagai tempat untuk melepaskan rasa marah atau rasa sedih dengan memandu secara berbahaya. Memandu terlalu perlahan tidak juga menjanjikan keselamatan di jalan raya. Kadang kala memandu perlahan juga boleh menjerumuskan si pemandu atau pengguna-pengguna jalan raya yang lain kepada bahaya. Maka, pandulah secara sederhana.

Begitu juga dengan teknologi komputer, internet, pemain cakera, dan lain-lain lagi. Kesemuanya ada faedah yang tersendiri kepada manusia. Ia meningkatkan kualiti hidup kita secara fizikal, tetapi tidak memberi jaminan dari segi rohani. Kalau seorang kanak-kanak diberikan masa yang sederhana untuk bermain permainan video contohnya, akalnya boleh berkembang dengan imaginasi kreatif. Kalau terlampau kerap dan lama, boleh tumpul pula kepekaannya kepada persekitarannya.

Sebenarnya teknologi adalah 'alat' untuk kita mencapai sesuatu matlamat. Kalau pernyataan ini dapat difahami dengan betul, maka kita tidak akan menuding jari bulat-bulat kepada teknologi (kebanyakan teknologi) sebab membawa mudharat kepada kehidupan kita, anak-anak kita, atau masyarakat kita. Jika teknologi pisau yang ditemukan oleh entah siapa pada entah-entah tahun yang lampau kita gunakan untuk memudahkan kerja-kerja kita di dapur dan dengan makanan itu mengenyangkan kita, maka baiklah penggunaan pisau itu. Sebaliknya kalau pisau itu digunakan untuk mencederakan orang lain, jelasnya itu salah dan mudharat.

Jika teknologi sudah dapat difahami sebagai 'alat' untuk mencapai sesuatu tujuan yang kita tentukan, apakah bezanya dengan anggota dan pancaindera pada tubuh badan yang kita miliki? Tangan kita, jika digunakan untuk menyambut tangan ibu kita misalnya setelah beliau pulang dari pejabat (atau kebun), tentulah mulia tangan tersebut. Kaki kita, jika tujuan kita melangkah ke sesuatu tempat itu untuk membuat celaka misalnya ke bilik hotel dengan pasangan bukan suami/isteri kita, kaki itu sendiri menjadi saksi bahawa ia telah disalah gunakan. Maka celakalah kita.

Dengan demikian, persoalan asas yang patut diselesaikan segera ialah memahami apakah tujuan teknologi itu diciptakan. Boleh dikira jelas bahawa kebanyakan teknologi yang manusia cipta, selain untuk membawa keuntungan kepada industri yang mengusahakannya, adalah bertujuan menyelesaikan tujuan-tujuan yang khusus. Peti sejuk dicipta untuk membekukan barang-barang yang disimpan di dalamnya atau mengekalkan kesegaran makanan ke suatu tempoh yang lebih lama. Telefon dicipta untuk menghubungkan dua orang yang berada jauh yang tidak dapat mengatasi had laungan suara mereka untuk berkomunikasi (dan menghubungkan dua orang yang dekat jika mahu bergosip tanpa didengari pihak lain). Pemanas air dicipta supaya mereka yang tidak tahan dengan air sejuk tetap dapat mandi di awal pagi.

Mengambil tujuan-tujuan yang khusus seperti dalam contoh-contoh di atas selalunya tidak dapat memberikan  gambaran yang menyeluruh tentang tujuan paling asas mengapa alam yang maha hebat ini diciptakan, dan mengapa, mengapa, mengapa kita diciptakan. Apakah tujuannya? Adakah apa yang kita perbuat selama ini, menggunakan tangan untuk berbuat itu dan ini, menggunakan mata, telinga, lidah untuk itu dan ini, serta menggunakan alat-alat teknologi yang dicipta saintis seperti kereta, telefon, kad kredit, untuk begitu dan begini, adalah kerana kita SUKA untuk buat atau adalah kerana kita PATUT buat? Jika semua orang berasa berhak untuk buat apa yang mereka suka buat, kelak tentu huru-hara dunia ini. Tetapi jika semua orang berbuat seperti yang patut mereka buat, kesejahteraan tentu dapat kekal sampai bila-bila. Namun hakikatnya perkara ini mustahil untuk berlaku. Setiap manusia ada kehendaknya sendiri yang sanggup dikompromi berbanding apa yang PERLU dan MESTI dia buat selama jantungnya masih berdenyut.

Jika masing-masing kita bersetuju untuk mengatakan bahawa alam yang maha hebat, tersusun setiap inci daripadanya dengan sungguh molek dan sempurna, penuh dengan misteri dan mempesonakan ini lahir daripada kebijaksanaan tuhan, kita sudah menjadi separuh cerdik. Yalah, jika tuhan tidak wujud, dari mana datangnya setiap atom, zarah-zarah, yang bercantum bertemu dengan satu sama lain mengikut nisbah dan aturan yang sungguh terkawal dan terancang demi membentuk fasa-fasa gas, cecair, dan pepejal sehingga terbentuknya tanah tempat kita berpijak, sistem-sistem bintang di angkasa, dan alam semesta ini keseluruhannya? Melalui chance? Secara kebetulan? Ahh, gila jawapan-jawapan seumpama ini. Tuhan mesti wujud kalau kita perbahaskan dengan penuh jujur dan dengan hati yang terbuka.

Maka kalau tuhan wujud, tentu tuhan sudah sediakan tujuan-Nya menciptakan alam ini, setiap inci daripadanya, serta juga tujuan-Nya menciptakan manusia, tidak begitu? Tuhan mustahil berbuat sesuatu tanpa tujuan, seperti kita memandu di pagi Ahad tanpa tahu hala tuju. Tuhan Maha Cerdik dan sudah tahu sejak dari mula ke mana ciptaan-ciptaan akan pergi dan di mana akan berakhir. Lalu sebagai tuhan, apa mungkin dibuat-Nya alam ini lengkap selengkapnya, canggih secanggihnya, molek semoleknya tanpa tujuan?

Apabila seorang jurutera kereta merekabentuk, mencipta, dan membina sebuah kereta, tidak wajar baginya membuat sebuah kereta yang hebat tetapi tidak disediakan manual penggunaan kepada pembeli kereta itu. Kecanggihan kereta itu, sama ada tidak dapat digunakan oleh pembelinya kerana tidak mahir, atau cara menggunakannya merosakkan kereta itu, boleh berlaku sekiranya si jurutera tadi tidak mendidik si pembeli menerusi pandu uji, manual, dan seumpamanya. Setiap alat yang dicipta manusia, ada cara tertentu untuk menggunakannya supaya penggunaannya optimum, dapat diservis semoga tahan lama, serta tidak membawa kecelakaan atau mudharat kepada sesiapa. Begitulah logiknya.

Maka logiknya lagi, tuhan setelah DIA menciptakan alam yang luas ini dari segala sistem-sistem gergasi seperti galaksi, nebula, dan bintang-bintang, sehinggalah kepada sistem-sistem yang melampau halusnya seperti cap jari manusia, DNA, urat-urat daun, bakteria dan virus, dan partikel-partikel seni, tentulah ada menyediakan juga manualnya. Bagaimana patut kita menguruskan dunia ini, bagaimana patut kita berinteraksi dengan sesama kita, bagaimana patut kita menguruskan masa kita... semuanya ada dinyatakan tuhan dalam manual tersebut. Jika manual yang sudah tuhan sediakan ini diguna pakai dengan betul, maka kita telah mengecap kecerdikan yang separuh lagi. Lengkaplah kecerdikan kita.

Mari kita kembali kepada topik asal kita iaitu faedah sains dalam kehidupan kita seharian. Banyak sekali. Bagaimana dengan risiko? Juga tidak terhitung banyaknya. Sekali lagi, apakah semua ini salah sains dan teknologi? Ohh, sudah tentu sains dan teknologi hanyalah alat, sebagaimana motosikal kita pandu untuk ke pejabat atau untuk merempit. Pilihan baik atau buruk akibat sesuatu alat itu ada di tangan kita. Ia menjadi pilihan masing-masing.

Setelah menyedari hal ini, saya kira walaupun niat mengubah nama mata pelajaran Alam dan Manusia (jika ya) kepada Sains adalah ikhlas dan baik, saya berpendapat lebih baik untuk dikekalkan yang lama. Sains menceritakan tentang sikap manusia ke atas alam semulajadi yang dikemudiannya diterjemahkan kepada hasil-hasil teknologi, sementara Alam dan Manusia menceritakan tentang manusia sebagai amanah tuhan untuk menguruskan dunia ini yakni alam, menuju kepada kehendak-Nya. Lebih sempurna dan bertujuan bunyinya. Apa yang tuhan suruh, dibuatnya manusia walaupun sukar sekali. Dan apa-apa yang dilarangnya, dijauhinya biarpun nyawa menjadi galang ganti - kerana kasihkan tuhan. Alam dan Manusia memberi SEBAB (yakni direction) kepada teknologi-teknologi yang ada di tangan kita, supaya kita tidak kecundang ketika menggunakannya.

Kerana itulah Allah menurunkan al Quran, kitab suci yang lengkap buat panduan seluruh manusia. Manual yang Allah turunkan ini adalah sangat sempurna dan tiada sebarang cela walaupun sepatah baris.


Wallaahu 'alam.

Terima kasih kerana sudi membaca post saya.

-Imran Arif

2 comments:

  1. teknologi yg dicipta x mendatangkan masalah, masalah itu datang dari penggunanya yang x reti atau sengaja degil tak mau ikut manual kepada teknologi a.k.a pandai-pandai tupai melompat.

    catitan bernas. teruskan lagi usaha.

    ReplyDelete
  2. Kecanggihan sains dan teknologi masa kini telah mencetuskan niat yang kurang baik dalam perbuatan manusia...Pengaruh teknologi telah sedikit sebanyak mendorong mereka yang kurang waras untuk melakukan perbuatan yang dianggap kurang bijak. Contohnya,bom nuklear. Masalahnya,kelemahan manusia(golongan ini) apabila sesuatu benda itu sudah wujud dan dilihat manusia,mereka tidak dapat resist diri mereka dari melakukannya. Namun,semua ini tidak akan berlaku dengan wujudnya keimanan yang teguh dan kepercayaan pada kewujudan-Nya.

    ReplyDelete