Thursday 6 September 2012

Nilai Sebenar Teknologi (Bahagian 1)


Ergonomik. Teknologi Insan. Kejuruteraan Insan. Begitulah antara ungkapan-ungkapannya bagi menggambarkan apa yang telah saya perdengarkan kepada ramai orang sejak beberapa tahun yang lalu bahawa Biology is the purpose of science. Jika sains bermaksud ilmu yang diperoleh daripada alam sekeliling menerusi pengamatan dan teknologi bermaksud pengaplikasian pengetahuan tersebut untuk memenuhi keperluan serta kehendak manusia, maka teknologi serta sains mengambil kira apa yang sesuai, selesa, bermanfaat, serta memenuhi keperluan dan kehendak manusia sebagai tujuan kepada sebarang penciptaannya.

Biologi adalah kajian tentang jasad yang mempunyai hayat atau kebiasaannya disebut kajian tentang benda hidup. Biologi adalah satu daripada pecahan-pecahan penting dalam ilmu sains selain Kimia, Fizik, dan Matematik maka ia, setelah berlalunya masa, turut dijadikan suatu bidang atau mata pelajaran yang bersifat autonomi.

Banyak rahsia yang tersimpan pada segenap penjuru alam ini, dirungkai sedikit demi sedikit melalui sikap manusia yang didisplinkan menjadi rantaian pengetahuan. Inilah erti sejati sains. Sains bukanlah suatu ilmu yang semestinya melangit tingginya atau melaut dalamnya. Ia pertamanya merujuk kepada bagaimana manusia mengambil sikap apabila bertemu dengan sesuatu fenomena alam ini sama ada yang telah sedia wujud secara semula jadi ataupun yang diciptakan manusia. Ketika bertemu dengan fenomena-fenomena yang menarik minatnya, manusia mengamati, menterjemah, bertanyakan soalan, membuat jangkaan, dan melaksanakan beberapa lagi kemahiran proses yang berkaitan. Sama ada kemahiran-kemahiran tersebut dipraktikkan dengan lebih teliti misalnya oleh seorang saintis, atau secara asas misalnya oleh orang awam atau kanak-kanak yang sedang membuat penerokaan, setiap manusia tetap melaksanakan proses-proses yang serupa.

*Tamat bahagian 1

Wallaahu'alam.

Terima kasih kerana sudi membaca post saya.
-Imran Arif


1 comment:

  1. nice post

    ..sains adalah perjalanan kehidupan mengakui hakikat ketuhanan, bertujuan menjadi hamba..

    ReplyDelete